Rechtbank Den Haag, 13-12-2021, ECLI:NL:RBDHA:2021:13970, C/09/619926 KG ZA 21-1029
Rechtbank Den Haag, 13-12-2021, ECLI:NL:RBDHA:2021:13970, C/09/619926 KG ZA 21-1029
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Den Haag
- Datum uitspraak
- 13 december 2021
- Datum publicatie
- 20 december 2021
- Annotator
- ECLI
- ECLI:NL:RBDHA:2021:13970
- Formele relaties
- Hoger beroep: ECLI:NL:GHDHA:2022:915
- Zaaknummer
- C/09/619926 KG ZA 21-1029
Inhoudsindicatie
Kort geding. Europese aanbesteding. De beoordeling van de kwaliteitscriteria is niet onbegrijpelijk en van procedurele of inhoudelijke onjuistheden/onduidelijkheden is de voorzieningenrechter niet gebleken.
Uitspraak
Team handel - voorzieningenrechter
zaak- / rolnummer: C/09/619926 / KG ZA 21-1029
Vonnis in kort geding van 13 december 2021
in de zaak van
SIGV TOLKEN EN VERTALERS COÖPERATIE U.A. te Zeist,
eiseres,
advocaat mr. A.J. van Heeswijck te Heerenveen,
tegen:
DE STAAT DER NEDERLANDEN te Den Haag,
gedaagde,
advocaat mr. J.E. Palm en A. Hijmans van den Bergh te Den Haag.
Partijen worden hierna respectievelijk aangeduid als ‘SIGV ’ en ‘de Staat’.
1 De procedure
Het verloop van de procedure blijkt uit:
- de dagvaarding met producties;
- de conclusie van antwoord met producties;
- de op 29 november 2021 gehouden mondelinge behandeling, waarbij door SIGV pleitnotities zijn overgelegd.
SIGV heeft aan het begin van de mondelinge behandeling, na de constatering dat de zitting werd bijgewoond door een vertegenwoordiger van het bedrijf aan wie de Staat voornemens is twee percelen van na te melden opdracht te gunnen, verzocht om de behandeling van de zaak achter gesloten deuren te laten plaatsvinden. SIGV heeft aan dat verzoek ten grondslag gelegd dat de zaak gaat over de beoordeling van haar inschrijving op de aanbesteding, die bedrijfsvertrouwelijke gegevens bevat. Zij stelt een aantal punten uit haar inschrijving ter zitting te willen bespreken. De Staat heeft zich in dit verband gerefereerd aan het oordeel van de voorzieningenrechter, met de toevoeging dat hij niet wil worden beperkt in het ter zitting naar voren kunnen brengen van alle relevante verweren.
De voorzieningenrechter heeft dit verzoek van SIGV afgewezen. Hiertoe is redengevend dat de openbaarheid van de zitting een belangrijk beginsel is en het uitgangspunt is in de wet, waarop op grond van artikel 27 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering slechts enkele uitzonderingen mogelijk zijn. De situatie die hier aan de orde is, valt daar niet onder. De voorzieningenrechter heeft er daarbij (ten overvloede) op gewezen dat de “winnende inschrijver” tot kort voor de zitting ook kan verzoeken om te mogen interveniëren in een procedure als deze. Indien een dergelijk verzoek wordt toegewezen – hetgeen in zaken als deze vaak het geval is – neemt die partij zelfs deel aan de procedure en dus ook kennis van het verhandelde ter zitting.
Na de mededeling van deze beslissing heeft de voorzieningenrechter de mondelinge behandeling korte tijd geschorst om SIGV in de gelegenheid te stellen te bezien hoe zij haar betoog ter zitting wenst vorm te geven. Daarna is de zitting hervat en hebben partijen hun standpunten bepleit en vragen van de voorzieningenrechter beantwoord.
Ter zitting is vonnis bepaald op heden.
2 De feiten
Op grond van de stukken en het verhandelde ter zitting wordt in dit geding van het volgende uitgegaan.
De Staat heeft een Europese openbare aanbesteding georganiseerd voor Vertaaldienstverlening ten behoeve van het Openbaar Ministerie en de Rechtspraak (hierna: de aanbesteding). Het gunningscriterium is de economisch meest voordelige inschrijving op basis van de beste prijs-kwaliteit verhouding. De aanbesteding is onderverdeeld in vier percelen.
In bijlage 8 van het Beschrijvend Document (BD) staan de subgunningscriteria kwaliteit vermeld, te weten “(bij)scholing vertalers”, “Rbtv stimulans” en “kwaliteitsborging”. Het daarbij te behalen maximaal aantal punten/de weging is respectievelijk: 300, 150 en 150 punten. De scoretoekenning staat in een tabel met als scores A tot en met F, met als omschrijving zeer goed/uitstekend (A) tot en met slecht (F) en met een percentage van de maximaal te behalen score van 100% (A) tot en met 0% (F).
Score D is voldoende, het daarbij te behalen percentage van de maximaal te behalen score is 55% en de daarbij behorende omschrijving luidt: “uit de beschrijving volgt dat de (bij het betreffende (sub)gunningcriterium geformuleerde) doelstellingen van de deelnemers worden gehaald, maar de beschrijving nauwelijks of geen meerwaarde (neutraal) voor de deelnemers biedt boven het gestelde in het programma van eisen.”
Score E is matig, het daarbij te behalen percentage van de maximaal te behalen score is 25% en de bijbehorende omschrijving luidt: “uit de beschrijving volgt dat de (bij het betreffende (sub)gunningscriterium geformuleerde) doelstellingen van de deelnemers niet in voldoende mate worden gehaald.”
Daarbij is bepaald dat er ondergrenzen gelden, te weten voor alle subgunningscriteria een minimale score van een voldoende oftewel een minimale score van 55% van de punten. Indien de inschrijving op een of meerdere van de subgunningscriteria lager scoort dan dat gestelde minimum, komt de inschrijving niet voor gunning in aanmerking en wordt deze terzijde gelegd.
Ten aanzien van subgunningscriterium 2 “Rbtv stimulans” vermeld het BD
- -
-
als doelstelling: “Het OM/de Rechtspraak wenst uitbreiding van het Rbtv (Register beëdigde tolken en vertalers) in het aantal in het Rbtv opgenomen talen en vertalers per taal zodat er te allen tijde voldoende aanbod is van gekwalificeerde vertalers om te voldoen aan de wettelijke verplichting van het OM/ de Rechtspraak hieromtrent.”
- -
-
als vraagstelling: Welke bijdrage gaat inschrijver leveren aan de uitbreiding van het Rbtv in aantal talen waarvoor in het Rbtv vertalers zijn opgenomen en in het aantal vertalers in het Rbtv onderscheiden naar taal gelet op de behoefte? Besteed daarbij minimaal aandacht aan de volgende aspecten:
- -
-
Aantallen talen;
- -
-
Aantallen vertalers.”
- -
-
als toevoeging: “Uit uw beschrijving, die zoveel als mogelijk SMART is geformuleerd, moet blijken tot welke concrete resultaten de inrichting van uw dienstverlening leidt en hoe u deze resultaten gedurende de looptijd van de overeenkomst blijft garanderen.
Tevens is uw beschrijving voorzien van een logische onderbouwing, resultaten die met soortgelijke projecten zijn bereikt in vergelijkbare situaties en/of andere relevante (praktijk)ervaringen en verifieerbare onderzoeksresultaten waaruit blijkt dat uw werkwijze het beoogde effect heeft.”
SIGV heeft op de aanbesteding ingeschreven. Op 11 oktober 2021 heeft de Staat schriftelijk aan SIGV meegedeeld dat hij voornemens is om de raamovereenkomsten voor de vier percelen niet aan SIGV te gunnen, met de vermelding aan wie hij voornemens is de percelen wel te gunnen (hierna: de gunningsbeslissing). De Staat heeft daarbij toegelicht dat bij de beoordeling van de inschrijving van SIGV op het subgunningscriterium kwaliteit voor alle percelen is vastgesteld dat de inschrijving niet een minimale score van een voldoende (55% van het totaal aantal te behalen punten) heeft behaald op subgunningcriterium 2 wat betekent dat de inschrijving voor alle percelen niet in de verdere beoordeling wordt betrokken en niet in aanmerking komt voor gunning. De motivering hiervan luidt, voor zover thans relevant:
“Op basis van de beoordelingsmatrix is het beoordelingsteam tot de volgende score gekomen: 55,50 punten (37%) […]
“Het beoordelingsteam heeft onderstaand punt positief beoordeeld:
- Er is sprake van een plan om Rbtv vertalers te werven door middel van het aanbieden van een leer-werkplek.”
Aandachtspunten zijn:
- -
-
Een concreet plan waarin beschreven wordt hoe en welke bijdrage geleverd gaat worden aan de uitbreiding van het Rbtv in het aantal in het Rbtv opgenomen talen en vertalers per taal, mist.
- -
-
De talen waarop u zich focust (Arabisch, Farsi en Tigrinya) zijn, gezien de concrete behoefte van het OM/ de Rechtspraak, niet de juiste talen om op te focussen.
- -
-
De voorgenomen aanpak focust op opleiding van kandidaat-vertalers. Dat biedt echter geen zekerheid dat deze vertalers ook tot het Rbtv worden toegelaten. Het niet benoemen van deze stap heeft het beoordelingsteam als ontoereikend beoordeeld.
- -
-
Werving van Rbtv vertalers vindt slechts plaats vanuit één kanaal middels een leer-werkplek. Het beoordelingsteam heeft er onvoldoende vertrouwen in dat dit leidt tot voldoende uitbreiding van het aantal in het Rbtv opgenomen talen en vertalers per taal.”
3 Het geschil
SIGV vordert, zakelijk weergegeven, de Staat te gebieden de gunningsbeslissing in te trekken, de inschrijvingen opnieuw te beoordelen door een nieuw samen te stellen beoordelingscommissie en een nieuwe gunningsbeslissing te nemen, met inachtneming van de geldende opschortende termijn, voor wat betreft deze laatste twee onderdelen voor zover de Staat de opdracht nog wenst te gunnen, met veroordeling van de Staat in de proceskosten.
Daartoe voert SIGV – samengevat – het volgende aan. SIGV is het niet eens met de beoordeling van haar inschrijving. De motivering sluit niet aan bij de vooraf bekend gemaakte beoordelingsmethodiek en de beoordeling is gebrekkig. De Staat maakt SIGV onrechte verwijten, argumenten zijn gezocht en SIGV is – anders dan de Staat stelt – op bepaalde punten wel ingegaan. De Staat handelt daarmee in strijd met de beginselen van gelijke behandeling en transparantie.
De Staat voert verweer, dat hierna, voor zover nodig, zal worden besproken.