Home

Rechtbank Noord-Holland, 21-12-2022, ECLI:NL:RBNHO:2022:11701, 9507659

Rechtbank Noord-Holland, 21-12-2022, ECLI:NL:RBNHO:2022:11701, 9507659

Gegevens

Instantie
Rechtbank Noord-Holland
Datum uitspraak
21 december 2022
Datum publicatie
13 januari 2023
ECLI
ECLI:NL:RBNHO:2022:11701
Zaaknummer
9507659

Inhoudsindicatie

De passagiers zijn omgeboekt naar een vlucht waarmee zij 24 uur en 4 minuten later dan oorspronkelijk gepland op de overeengekomen eindbestemming zijn aangekomen. De passagiers zijn niet omgeboekt naar de eerst beschikbare vlucht.

Uitspraak

Handel, Kanton en Insolventie

locatie Haarlem

Zaaknr./rolnr.: 9507659 \ CV EXPL 21-7207

Uitspraakdatum: 21 december 2022

Vonnis van de kantonrechter in de zaak van:

1 [eiser 1], wonende te [plaats 1],

2. [eiser 2], wonende te [plaats 2], eisers

hierna gezamenlijk te noemen: de passagiers

gemachtigde: mr. R.A.C. Telkamp (EUclaim B.V.)

tegen

de rechtspersoon naar buitenlands recht

Turk Havayollari A.O., tevens handelend onder de naam Turkish Airlines gevestigd te Ankara (Turkije)

gedaagde

hierna te noemen: de vervoerder

gemachtigde: mr. H. Bulut-Yazir

1 Het procesverloop

1.1.

De passagiers hebben bij dagvaarding van 22 juli 2021 een vordering tegen de vervoerder ingesteld. De vervoerder heeft schriftelijk geantwoord.

1.2.

De passagiers hebben hierop schriftelijk gereageerd, waarna de vervoerder een schriftelijke reactie heeft gegeven. De passagiers hebben zich bij akte uitgelaten over (de producties bij) de schriftelijke reactie van de vervoerder.

2 De feiten

2.1.

De passagiers hebben met de vervoerder een vervoersovereenkomst gesloten op grond waarvan de vervoerder de passagiers diende te vervoeren van Amsterdam Schiphol Airport via Istanbul New Airport (Turkije) naar Phuket International Airport (Thailand) op 31 juli en 1 augustus 2019 met de vluchtcombinatie LJN TK1958 en TK172.

2.2.

De vlucht van Amsterdam naar Istanbul is vertraagd uitgevoerd. De passagiers hebben hun aansluitende vlucht naar Phuket gemist. De passagiers zijn omgeboekt naar een alternatieve vlucht waarmee zij 24 uur en 4 minuten later dan oorspronkelijk gepland op de overeengekomen eindbestemming zijn aangekomen.

2.3.

De passagiers hebben compensatie van de vervoerder gevorderd in verband met voornoemde vertraging.

2.4.

De vervoerder heeft geweigerd tot betaling over te gaan.

3 De vordering en het verweer

4 De beoordeling

5 De beslissing