Richtlijn voor strafvordering vliegen onder invloed
Richtlijn voor strafvordering vliegen onder invloed
Besluit 2015R025
- Versies van huidig besluit
Opschrift
Beschrijving
Deze richtlijn ziet op het bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel, het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van inzittenden of lading door ander boordpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten onder invloed van:
een stof, zoals bedoeld in artikel 2.12, eerste lid Wet luchtvaart of
alcohol, zoals bedoeld in artikel 2.12, tweede en derde lid Wet luchtvaart.
Ad a) Hoewel artikel 2.12, eerste lid, niet noodzakelijkerwijs alcohol betreft, kan deze richtlijn betrekking hebben op cockpitpersoneel of ander boordpersoneel of (via art. 2.12, zesde lid) op luchtverkeersdienstverleners onder invloed van alcohol, waarbij (om enige reden) op incorrecte wijze of in het geheel geen alcoholgehalte van adem, bloed of urine is vastgesteld. Het kan ook gaan om andere middelen dan alcohol of een combinatie van middelen. Indien verdachte in kennelijke staat van dronkenschap verkeerde of een daarmee gelijk te stellen toestand, dient dit als verzwarend te worden beoordeeld.
Ad b) Bij artikel 2.12, derde lid, is het adem-alcoholgehalte (AAG) of bloedalcoholgehalte (BAG) bekend. De in de tabellen vermelde strafmaat is vastgesteld, uitgaande van de gemeten alcoholwaarde en het soort luchtvaartuig waarmee het delict werd begaan. Naast het vliegen onder invloed ziet de richtlijn tevens op de diverse vormen van weigering met betrekking tot onderzoek naar het AAG en BAG, zoals bedoeld in de artikelen 11.4 en 11.6 Wet luchtvaart. Ook ziet deze richtlijn op het (doen) bedienen van een luchtvaartuig tijdens duur vliegverbod (art. 11.5 Wet luchtvaart) en/of het geven van luchtverkeersleiding tijdens duur verbod van het geven van zodanige leiding (art. 11.8a Wet luchtvaart).
De richtlijn
Bijlage 1
Schema richtlijn voor strafvordering artikel 2.12 lid 3 en 2.12 lid 6 Wet luchtvaart
Bedienen van een luchtvaartuig ≥ 6.000 kg door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider, AAG (-equivalent) 95 µg/l of meer.
Beschrijving
Dit delict ziet op overtreding van art. 2.12, derde lid juncto art. 2.12, zesde lid, Wet luchtvaart: het onder invloed bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een luchtverkeersleider, waarbij de mate van overtreding op grond van een gemeten AAG of BAG vaststaat. Het luchtvaartuig waarmee door het cockpitpersoneel het delict wordt begaan, bepaalt mede de gevaarzetting. In dit delict betreft dat een luchtvaartuig ≥ 6.000 kg.
Het delict is van toepassing op:
cockpitpersoneel;
luchtverkeersleiders (ongeacht het type luchtvaartuig).
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar) |
|
Eenmaal |
Zie tabel 2 |
Meermalen |
Maatwerk |
Nb: bij het berekenen van de juiste strafmaat is steeds afgerond conform de Aanwijzing kader voor strafvordering en OM-afdoeningen .
Bag = Bloed/alcohol gehalte |
UGL = Adem/alcohol gehalte |
GELDBOETE |
OBV IN WEKEN (onvoorwaardelijke OBV!) |
GEVANGENISSTRAF IN WEKEN/MAANDEN |
0,22 t/m 0,28 |
95 t/m 120 |
1.100 |
||
0,29 t/m 0,35 |
125 t/m 150 |
1.700 |
||
0,36 t/m 0,41 |
155 t/m 180 |
2.300 |
||
0,42 t/m 0,48 |
185 t/m 210 |
2.800 |
||
0,49 t/m 0,55 |
215 t/m 240 |
3.400 |
||
0,56 t/m 0,62 |
245 t/m 270 |
4.000 |
||
0,63 t/m 0,69 |
275 t/m 300 |
4.600 |
23 |
|
0,70 t/m 0,76 |
305 t/m 330 |
5.000 |
31 |
|
0,77 t/m 0,83 |
335 t/m 360 |
5.500 |
39 |
|
0,84 t/m 0,90 |
365 t/m 390 |
6.000 |
47 |
|
0,91 t/m 0,97 |
395 t/m 420 |
6.500 |
51 |
|
0,98 t/m 1,04 |
425 t/m 450 |
6.500 |
53 |
|
1,05 t/m 1,10 |
455 t/m 480 |
6.500 |
55 |
|
1,11 t/m 1,17 |
485 t/m 510 |
7.000 |
57 |
|
1,18 t/m 1,24 |
515 t/m 540 |
7.000 |
59 |
|
1,25 t/m 1,31 |
545 t/m 570 |
7.000 |
61 |
|
1,32 t/m 1,38 |
575 t/m 600 |
7.500 |
63 |
|
1,39 t/m 1,45 |
605 t/m 630 |
7.500 |
65 |
|
1,46 t/m 1,53 |
635 t/m 665 |
7.500 |
67 |
|
1,54 t/m 1,60 |
670 t/m 695 |
70 |
10 wkn |
|
1,61 t/m 1,67 |
700 t/m 725 |
72 |
10 wkn |
|
1,68 t/m 1,73 |
730 t/m 755 |
74 |
10 wkn |
|
1,74 t/m 1,80 |
760 t/m 785 |
76 |
10 wkn |
|
1,81 t/m 1,87 |
790 t/m 815 |
78 |
11 wkn |
|
1,88 t/m 1,94 |
820 t/m 845 |
80 |
11 wkn |
|
1,95 t/m 2,01 |
850 t/m 875 |
82 |
11 wkn |
|
2,02 t/m 2,08 |
880 t/m 905 |
84 |
11 wkn |
|
2,09 t/m 2,15 |
910 t/m 935 |
86 |
11 wkn |
|
2,16 t/m 2,22 |
940 t/m 965 |
88 |
11 wkn |
|
2,23 t/m 2,30 |
970 t/m 1.000 |
90 |
11 wkn |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Bag = Bloed/alcohol gehalte |
UGL = Adem/alcohol gehalte |
GELDBOETE |
OBV IN WEKEN (onvoorwaardelijke OBV!) |
GEVANGENISSTRAF IN WEKEN/MAANDEN |
0,22 t/m 0,28 |
95 t/m 120 |
1.600 |
||
0,29 t/m 0,35 |
125 t/m 150 |
2.500 |
||
0,36 t/m 0,41 |
155 t/m 180 |
3.400 |
||
0,42 t/m 0,48 |
185 t/m 210 |
4.200 |
||
0,49 t/m 0,55 |
215 t/m 240 |
5.000 |
||
0,56 t/m 0,62 |
245 t/m 270 |
6.000 |
||
0,63 t/m 0,69 |
275 t/m 300 |
6.500 |
34 |
|
0,70 t/m 0,76 |
305 t/m 330 |
7.500 |
46 |
|
0,77 t/m 0,83 |
335 t/m 360 |
8.000 |
58 |
|
0,84 t/m 0,90 |
365 t/m 390 |
9.000 |
70 |
|
0,91 t/m 0,97 |
395 t/m 420 |
9.500 |
76 |
|
0,98 t/m 1,04 |
425 t/m 450 |
9.500 |
79 |
|
1,05 t/m 1,10 |
455 t/m 480 |
9.500 |
82 |
|
1,11 t/m 1,17 |
485 t/m 510 |
10.000 |
85 |
|
1,18 t/m 1,24 |
515 t/m 540 |
10.000 |
88 |
|
1,25 t/m 1,31 |
545 t/m 570 |
10.000 |
91 |
|
1,32 t/m 1,38 |
575 t/m 600 |
11.000 |
94 |
|
1,39 t/m 1,45 |
605 t/m 630 |
11.000 |
97 |
|
1,46 t/m 1,53 |
635 t/m 665 |
11.000 |
100 |
|
1,54 t/m 1,60 |
670 t/m 695 |
105 |
16 wkn |
|
1,61 t/m 1,67 |
700 t/m 725 |
108 |
16 wkn |
|
1,68 t/m 1,73 |
730 t/m 755 |
111 |
16 wkn |
|
1,74 t/m 1,80 |
760 t/m 785 |
114 |
16 wkn |
|
1,81 t/m 1,87 |
790 t/m 815 |
117 |
16 wkn |
|
1,88 t/m 1,94 |
820 t/m 845 |
120 |
16 wkn |
|
1,95 t/m 2,01 |
850 t/m 875 |
123 |
16 wkn |
|
2,02 t/m 2,08 |
880 t/m 905 |
126 |
4 mnd |
|
2,09 t/m 2,15 |
910 t/m 935 |
129 |
4 mnd |
|
2,16 t/m 2,22 |
940 t/m 965 |
132 |
4 mnd |
|
2,23 t/m 2,30 |
970 t/m 1.000 |
135 |
4 mnd |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Bijlage 2
Schema richtlijn voor strafvordering artikel 2.12 lid 3 en 2.12 lid 6 Wet luchtvaart
Bedienen van een luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig) door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider, AAG (equivalent) 95 µg/l of meer.
Beschrijving
Dit delict ziet op overtreding van art. 2.12, derde lid juncto art. 2.12, zesde lid Wet luchtvaart: het onder invloed bedienen van een luchtvaartuig door cockpitpersoneel of het verlenen van luchtverkeersdiensten door een assistent-luchtverkeersleider, waarbij de mate van overtreding op grond van een gemeten AAG of BAG vaststaat. Het luchtvaartuig waarmee door het cockpitpersoneel het delict wordt begaan, bepaalt mede de gevaarzetting. In dit delict betreft dat een luchtvaartuig < 6.000 kg (bedrijfsmatig).
Het delict is van toepassing op:
cockpitpersoneel;
assistent-luchtverkeersleiders (ongeacht het type luchtvaartuig).
Recidiveregeling
Mate van recidive (5 jaar) |
|
Eenmaal |
Zie tabel 2 |
Meermalen |
Maatwerk |
Nb: bij het berekenen van de juiste strafmaat is steeds afgerond conform de Aanwijzing kader voor strafvordering en OM-afdoeningen.
Bag = Bloed/alcohol gehalte |
UG/L = Adem/alcohol gehalte |
Geldboete |
OBV IN WEKEN (onvoorwaardelijke OBV!) |
GEVANGENISSTRAF IN WEKEN/MAANDEN |
0,22 t/m 028 |
95 t/m 120 |
700 |
||
0,29 t/m 0,35 |
125 t/m 150 |
1.100 |
||
0,36 t/m 0,41 |
155 t/m 180 |
1.400 |
||
0,42 t/m 0,48 |
185 t/m 210 |
1.800 |
||
0,49 t/m 0,55 |
215 t/m 240 |
2.200 |
||
0,56 t/m 0,62 |
245 t/m 270 |
2.600 |
||
0,63 t/m 0,69 |
275 t/m 300 |
2.900 |
13 |
|
0,70 t/m 0,76 |
305 t/m 330 |
3.300 |
18 |
|
0,77 t/m 0,83 |
335 t/m 360 |
3.700 |
23 |
|
0,84 t/m 0,90 |
365 t/m 390 |
4.100 |
28 |
|
0,91 t/m 0,97 |
395 t/m 420 |
4.200 |
33 |
|
0,98 t/m 1,04 |
425 t/m 450 |
4.300 |
34 |
|
1,05 t/m 1,10 |
455 t/m 480 |
4.400 |
35 |
|
1,11 t/m 1,17 |
485 t/m 510 |
4.500 |
37 |
|
1,18 t/m 1,24 |
515 t/m 540 |
4.600 |
38 |
|
1,25 t/m 1,31 |
545 t/m 570 |
4.700 |
39 |
|
1,32 t/m 1,38 |
575 t/m 600 |
4.800 |
41 |
|
1,39 t/m 1,45 |
605 t/m 630 |
4.900 |
42 |
|
1,46 t/m 1,53 |
635 t/m 665 |
5.000 |
43 |
|
1,54 t/m 1,60 |
670 t/m 695 |
45 |
2 mnd |
|
1,61 t/m 1,67 |
700 t/m 725 |
46 |
2 mnd |
|
1,68 t/m 1,73 |
730 t/m 755 |
48 |
2 mnd |
|
1,74 t/m 1,80 |
760 t/m 785 |
49 |
2 mnd |
|
1,81 t/m 1,87 |
790 t/m 815 |
50 |
2 mnd |
|
1,88 t/m 1,94 |
820 t/m 845 |
52 |
2 mnd |
|
1,95 t/m 2,01 |
850 t/m 875 |
53 |
2 mnd |
|
2,02 t/m 2,08 |
880 t/m 905 |
54 |
2 mnd |
|
2,09 t/m 2,15 |
910 t/m 935 |
55 |
2 mnd |
|
2,16 t/m 2,22 |
940 t/m 965 |
57 |
2 mnd |
|
2,23 t/m 2,30 |
970 t/m 1.000 |
59 |
2 mnd |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen
Bag = Bloed/alcohol gehalte |
UG/L = Adem/alcohol gehalte |
Geldboete |
OBV IN WEKEN (onvoorwaardelijke OBV!) |
GEVANGENISSTRAF IN WEKEN/MAANDEN |
0,22 t/m 028 |
95 t/m 120 |
1.000 |
||
0,29 t/m 0,35 |
125 t/m 150 |
1.600 |
||
0,36 t/m 0,41 |
155 t/m 180 |
2.100 |
||
0,42 t/m 0,48 |
185 t/m 210 |
2.700 |
||
0,49 t/m 0,55 |
215 t/m 240 |
3.300 |
||
0,56 t/m 0,62 |
245 t/m 270 |
3.900 |
||
0,63 t/m 0,69 |
275 t/m 300 |
4.300 |
19 |
|
0,70 t/m 0,76 |
305 t/m 330 |
4.900 |
27 |
|
0,77 t/m 0,83 |
335 t/m 360 |
5.500 |
34 |
|
0,84 t/m 0,90 |
365 t/m 390 |
6.000 |
42 |
|
0,91 t/m 0,97 |
395 t/m 420 |
6.000 |
49 |
|
0,98 t/m 1,04 |
425 t/m 450 |
6.000 |
51 |
|
1,05 t/m 1,10 |
455 t/m 480 |
6.500 |
52 |
|
1,11 t/m 1,17 |
485 t/m 510 |
6.500 |
55 |
|
1,18 t/m 1,24 |
515 t/m 540 |
6.500 |
57 |
|
1,25 t/m 1,31 |
545 t/m 570 |
7.000 |
58 |
|
1,32 t/m 1,38 |
575 t/m 600 |
7.000 |
61 |
|
1,39 t/m 1,45 |
605 t/m 630 |
7.000 |
63 |
|
1,46 t/m 1,53 |
635 t/m 665 |
7.500 |
63 |
|
1,54 t/m 1,60 |
670 t/m 695 |
67 |
3 mnd |
|
1,61 t/m 1,67 |
700 t/m 725 |
69 |
3 mnd |
|
1,68 t/m 1,73 |
730 t/m 755 |
72 |
3 mnd |
|
1,74 t/m 1,80 |
760 t/m 785 |
73 |
3 mnd |
|
1,81 t/m 1,87 |
790 t/m 815 |
75 |
3 mnd |
|
1,88 t/m 1,94 |
820 t/m 845 |
78 |
13 wkn |
|
1,95 t/m 2,01 |
850 t/m 875 |
79 |
13 wkn |
|
2,02 t/m 2,08 |
880 t/m 905 |
81 |
13 wkn |
|
2,09 t/m 2,15 |
910 t/m 935 |
82 |
13 wkn |
|
2,16 t/m 2,22 |
940 t/m 965 |
85 |
13 wkn |
|
2,23 t/m 2,30 |
970 t/m 1.000 |
88 |
13 wkn |
OBV = ontzegging van de bevoegdheid om vliegtuigen te besturen